Na de aardbeving

‘Puntgave verhalen allemaal – kraakhelder geschreven, empathisch, melancholiek, dirty realistic in de stijl van Murakami’s grote voorbeeld Raymond Carver, en vol krachtige twoliners als: ‘Het valt niet mee om jong te zijn. Je kunt over bepaalde dingen nog zoveel nadenken zonder dat je er een stap verder mee komt.” [...] Het is dat je hoofdpersoon van een fictieboek nooit gelijk mag stellen aan zijn schepper. Anders zou je Murakami, de auteur van de onvergetelijke juweeltjes in Na de aardbeving, gaan verdenken van valse bescheidenheid.’ – Pieter Steinz, NRC Handelsblad

‘In één woord: schitterend.’ – Financieele Dagblad

‘Grappig, mysterieus, absurd. En zekers lezenswaardig.’Gerry van der List in Elsevier

‘Hij raakt in dit boek subtiel aan de spirituele leegte van het moderne leven, aan de woede van de ongeziene mens en de onzekerheid van de nieuwe tijd, die in Japan zes jaar eerder aanbrak dan in het Westen. Murakami suggereert niet dat een aardbeving door het sociale en spirituele tekort wordt veroorzaakt, maar maakt haar wel een krachtig symbool ervoor. De aarde beeft, zo ook de mens. […] Het boek is verplichte kost voor de groeiende schare Murakami-fans.’ – Auke Hulst, De Pers

‘Murakami weet ons met zijn mysterieuze verhalen te verleiden – en soms zelfs te hypnotiseren.’ – De Morgen

‘Er hangt iets magisch om de Japanse auteur Haruki Marukami. Zijn werk is lichtvoetig en tegelijkertijd van een peilloze diepte, hij mengt terloopse alledaagsheid met bovennatuurlijke gaven en verschijnselen en ik ken geen boek van hem waaraan ik niet binnen twee pagina’s aan verslingerd raak. Dit laatste geldt ook voor een relatief klein werk als de verhalenbundel Na de aardbeving die Murakami schreef in 1999 en waarvan zojuist een vertaling is verschenen.’Rudi Kamminga in Dagblad van het Noorden *****

‘Het wonderlijke effect dat Murakami in dit en ook in de andere verhalen bereikt, is te danken aan zijn onnavolgbare Fingerspitzengehühl, waarmee hij wrang, zoet, naïef en wereldwijs met elkaar weet te vermengen tot een heel eigen mengsel: tintelfrisse champagne met een bitter vleugje in de afdronk.’ – Jaap Goedegebuure, De Gelderlander

‘Hedendaags, indringend, absurd, maar soms ook ontroerend.[…]Een bundel met zes echte juweeltjes voor alle Murakamifans.’ – Stadsblad Utrecht

‘Prachtig, spannend, emotioneel, een heerlijk boek bestaande uit zes korte verhalen. Op één verrukkelijke avond in een zalige zucht uitgelezen. Nou wat willen jullie nog meer? En dat terwijl ik helemaal niet van korte verhalen houd! [...] Ik had nog nooit iets gelezen van Murakami, maar het is subliem, absurd en ontroerend. […] Ik zou dit boek willen aanbevelen voor onze volgende leeslijst.’ – Boekgrrls

‘Murakami speelt zodanig met taal dat het de lezer een haast gelukzalig gevoel kan geven. Hij laat de lezer houden van de hoofdpersonen, ook als dat diep ongelukkige, of wat sullige mensen zijn die eigenlijk amper iets meemaken in hun leven. Ook in Na de aardbeving lukt hem dat in ieder verhaal weer.’ – nhd Alkmaar

‘Op de korte baan is Murakami, de Japanse cultauteur bij uitstek, even sterk als in zijn vreemde, beklijvende romans. Als een goochelaar trekt hij magisch-realistische verzinsels uit zijn hoge hoed, met bizarre maar boeiende personages zoals de wellevende reuzenkikker, een Nietzsche citerende amfibie die zich de taak op de groene schouders heeft geladen om Tokyo te redden. Murakami blijft je verrassen, prikkelen en ontroeren op een manier die een grootmeester waardig is.’ – P-Magazine

De zes verhalen in deze bundel laten de gevolgen zien die een aardbeving teweeg kan brengen.[…] De hoofdpersonen zien vaak geen uitweg in hun bestaan. Na de aardbeving is Murakami op zijn absurde, grappige, ontroerende best. Murakami verrast, schrijft hypermodern en…..je bent gekt als je dit niet leest.’ – William Hartman,  Plantage books & more Bos, Kampen

‘Adembenemend […], maar op een heel bescheiden manier.’ – Salon 

‘Schitterende en verfijnde verhalen.’ – The Guardian

‘Lewis Carroll meets Kafka met een vleugje Philip K. Dick.’ – The New York Times

‘Mysterieus, maar toch heel vertrouwd.’ – The San Francisco Chronicle