De opwindvogelkronieken

‘[…] uitzonderlijk mooi vertaald door Jacques Westerhoven. Murakami schrijft niet alleen virtuoos, hij weet ook het metafysische invoelbaar te maken.’ – Hester Carvalho, NRC Handelsblad

‘Pracht van een boek. […] In een fascinerend spel is het verhaal tegelijk gruwelijk en wonderschoon. De lezer raakt volledig in het ongewisse over de vraag wat eigenlijk de waarheid is. Want wat zijn de waanbeelden van de hoofdpersoon en welke komen voort uit de waanzin van de lezer? ’ – Leon Verschoor in PS van de week, Het Parool

‘Hij schrijft ontzettend goed. Hij is een moderne Japanse schrijven van fantasierijke, soms SF-achtige en Kafka-achtige verhalen. Het is daarom een raadsel waarom hij zo goed is, want hij trekt zich niets aan van regels. Schept bijvoorbeeld mysteries zonder een oplossing te geven en schrijft soms tientallen pagina’s door over niets. Maar het blijft boeiend. Waarom is moeilijk te zeggen, maar het goede van goede kunst hoort onuitlegbaar te zijn.’ – Tim Krabbé, Zin

De opwindvogelkronieken is een roman vol met dergelijke, mysterieuze gebeurtenissen die veel ruimte bieden aan verschillende interpretaties. Het knappe is dat de zoektocht van Einzelgänger Tóru blijft fascineren en zijn belevenissen nergens ongeloofwaardig overkomen.’ – Jacob Moerman, Dagblad van het Noorden

‘Wie leest om twee keer te leven mag dit boek absoluut overslaan. Het sleurt u mee tot u er middenin zit en dan speelt uw eigen werkelijkheid zich louter nog af achter de reeds gesloten gordijnen. Beleef Murakami! ’ – Boekhandel Selexyz Scheltema, Amsterdam

‘Mijn knieën zijn week van bewondering.’ – Independent on Sunday

‘Murakami is uniek.’ – The Independent

De opwindvogelkronieken is een fascinerend boek. Het is Murakami’s ambitieuze poging het moderne Japan in één groot literair bouwwerk onder te brengen.’ – Washington Post

‘Een van de absolute hoogtepunten uit de Japanse literatuur van de twintigste eeuw, waarin Murakami het volledige spectrum van zijn literaire kwaliteiten etaleert. Een gedurfde en rijke roman.’ – The New York Times Book Review